Rozhovor s beauty redaktorkou Timeou Krauszovou, v ktorom sme sa rozprávali o kvalite článkou v sekcii „beauty“, ako rozoznať reklamný obsah, jej obľúbené zdroje/platformy a čo sú jej osobné beauty tipy a triky, ktoré sa počas svojej kariéry naučila a podelila sa s nami o ne. A aj čo si myslí o FACE WORKOUTe.

Timea, ako podľa teba vyzerá naozaj dobrý beauty článok? Čo si pri čítaní všímaš ako prvé?
Vo všeobecnosti platí, že dobrý novinársky článok využíva dôveryhodné zdroje, ktoré sú pre danú tému relevantné. Ak hovoríme o zdraví kože, nemôžem sa spoľahnúť na kaderníčku, ak hovorím o nechtoch, nepôjdem za kozmetičkou. Je rozdiel medzi nutričnou koučkou, špecialistkou a terapeutkou, a ako novinárka musím podľa toho voliť, komu otázku položím.
Dôležité to je najmä pri citovaní štúdií, pretože tie sa dajú ľahko dezinterpretovať. Takže hovorím o tých štúdiách aj s odborníkmi a odborníčkami a dbám na to, že štúdia je dostatočne veľká, aktuálna, nie je robená zvláštnymi metódami alebo niekým zainteresovaným zaplatená.
Ale ako úplne prvé si všímam, či je pod článkom podpísaný autor alebo autorka. Ak nie je, ani to nečítam – človek, ktorý nenesie zodpovednosť za svoje slová, pre mňa nie je spoľahlivý zdroj.
Vieš ešte čítať články len tak “pre radosť”, alebo v tom už vždy vidíš aj prácu?
Stále čítam beauty články aj pre radosť, pretože mňa vyslovene baví sledovať vývoj trendov, sledovať zmeny vo vedení veľkých firiem alebo vedieť o nových strojoch a produktoch.
Obzvlášť ma baví čítať také publikácie, ktoré vedia o kráse hovoriť zoširoka, multidisciplinárne. Vnímajú, že krása má aj politický a ekonomický rozmer, že to, čo sa nám páči, nie je náhoda, a vidia aj spojitosti, ktoré si bežne človek nevšimne.

Kedy ti začne v hlave blikať kontrolka, že čítaš skrytú reklamu? Máš na to nejaké tipy pre naše čitateľky?
Treba povedať, že skryté reklamy nie sú legálne, ani na sieťach, ani v médiách, a relevantné médiá spoluprácu riadne označujú. Nemôže sa stať, že si niekto zaplatil účasť v článku a čitateľstvo o tom neinformujeme, u nás to takto určite nefunguje.
Je fér očakávať takúto transparentnosť aj od našich obľúbených influenceriek.
Kontrolka mi bliká, keď je “najlepší produkt, aký sme kedy vyskúšali” každý týždeň alebo mesiac niečo iné. Ak raz sérum na vlasy sľubuje výsledky po 12 týždňoch, a niekto po týždni tvrdí, ako to pomohlo, treba zbystriť pozornosť. Je možné dostať produkt na skúšku skôr, ale to by mala redaktorka alebo influencerka tiež v recenzii priznať.
Máš pocit, že sa dnes reklamný obsah v médiách podceňuje, prehliada alebo naopak, že si ľudia už dávajú väčší pozor?
V médiách, ktoré sa riadia novinárskym kódexom napríklad podľa Slovenského syndikátu novinárov, by sa nemalo diať, že reklama a redakčný obsah sú premiešané a čitateľstvo to nevie rozlíšiť. Žiaľ, sama viem o prípadoch, keď sa to deje, a keď je zmienka produktu braná ako bonus pre značku, ktorá v budúcnosti bude viac naklonená platenej spolupráci.
V prípade influenceriek, ktoré už dnes patria do mediálneho sveta, to stále mnoho ľudí neberie vážne. Keď na neoznačovanie reklamy niekto upozorní, zvykne sa to bagatelizovať, akoby to nebolo proti pravidlám aj nejakej základnej etike.
To, ako sa správajú influencerky, vedia ovplyvniť sledovatelia. Treba odmeniť transparentnosť a potrestať nepriznanú reklamu tým, že s ňou nebudete interagovať.


Ktoré magazíny alebo online platformy máš ty sama najradšej a prečo?
Veľmi rada čítam Cosmetics Business, Dazed Beauty alebo Puck News.
Ja osobne už skôr sledujem konkrétne novinárky než celé publikácie, takže spomeniem aj konkrétne autorky: Rachel Strugatz (ktorá ako prvá reportla napríklad miliardový predaj značky Rhode), Ellen Atlanta (autorka knihy Pixel Flesh), alebo Jessica de Fino, výborná stĺpčekárka so silným Substackom.
Sú to novinárky, ktoré sú insiderky, prinášajú nové a overené informácie, a vedia sa kriticky pozrieť na kozmetický priemysel.
Pokiaľ ide o sociálne siete, z @trendmood1 viem o všetkých novinkách v zahraničí, a s kozmetickou chemičkou Jen z @theecowell som už aj konzultovala články. Robí výbornú vedeckú komunikáciu a búra mýty, ktoré sa na Slovensku ešte stále zneužívajú na predaj kozmetiky.
Pre slovenské profily, ktoré stoja za to, odporúčam počúvať môj beauty podcast Rutina. Pozývam si tam ľudí, ktorých prácu dlho sledujem a považujem za dobrú.
Pamätáš si nejaký hype produkt alebo trend, o ktorom si vedela, že je to len dobre spravený marketing?
Výborný marketing majú produkty na intímnu hygienu. Napriek tomu, že ľudia s riadnou odbornosťou (dermatológovia, gynekológovia, lektorky sexuálnej výchovy) nás roky učia, že intímnej oblasti stačí teplá voda a mydlo, na trhu sú doplnky výživy, cukríky pre “lepšiu chuť”, krémy pre hladšiu kožu a dokonca existujú aj estetické zákroky pre skrášlenie intímnych partií. To považujem za vrchol marketingu, drvivá väčšina ľudí totiž žiaden z tých produktov naozaj nepotrebuje.
Vo všeobecnosti na mňa žiaden efekt nemá trend clean beauty, nič so mnou ten výraz nerobí.


Ako sa za tie roky zmenilo tvoje vnímanie krásy a starostlivosti o pleť? Zmenilo ťa to, čo píšeš?
Extrémne ma to zmenilo. Moja práca mi umožňuje ľahší prístup k produktom aj zákrokom, oveľa častejšie komunikujem s estetickými lekármi a teda trochu inak vnímam tento priemysel. Zároveň mám možnosť hovoriť s ľuďmi, ktorých niečo na ich výzore trápi, a často to potvrdzujú aj štúdie: akné či vypadávanie vlasov často zvykneme bagatelizovať, ale preukázateľne to má negatívny vplyv na duševné zdravie.
Myslím si, že som citlivejšia a zvedavšia. Neposudzujem na prvú, keď si niekto niečo dá urobiť, a neprekrúcam hneď očami, keď viem, že niekto naletel na marketing. A oveľa viac premýšľam nad tým, čo je skutočne starostlivosť o seba a čo je len moja snaha zapadnúť do nejakého štandardu krásy, ktorý tu aktuálne máme.
Aký je tvoj názor na trénovanie tváre? Vyskúšala si face workout aj u nás, má to po podľa teba zmysel?
Myslím si, že je to aktivita s veľkým potenciálom pre naše duševné zdravie a pre pružnosť kože. Vyžaduje si to však pravidelnosť, keď prestaneme cvičiť, prestaneme vidieť efekt, takže je to ideálne pre ľudí, ktorí chcú mať beauty rituál a vedia sa trénovaniu venovať pravidelne. Ja to nie som, takže sa spolieham na príležitostné návštevy salónov.
Z mojej skúsenosti je to príjemný bonus pred dôležitým eventom.


A na záver – máš nejaký osobný beauty trik alebo hack, ktorý si objavila vďaka práci redaktorky a nedáš naň dopustiť?
Menej je viac, ale neplatí to pri SPF. Keď som prestala používať desiatky produktov a začala používať poriadnu dávku SPF, uvidela som veľkú zmenu najmä v tóne a kvalite kože.
A ako taký malý hack: upravené obočie a vlasy urobia niekedy oveľa väčší wow efekt ako mejkap s plným krytím. Súvisí to s optikou, farebnou teóriou, kontrastom svetla a tieňa na tvári, ktoré by vizážisti určite vedeli vysvetliť lepšie, ale jednoducho viem, že ak si spravím dobrý washday a nezabudnem si spraviť obočie, cítim sa lepšie a nemám nutkanie namaľovať sa.